Fiktov, I. túra
Túl a-, túl a Madarasi sorompón...
Első pillantásra különösen hangzik, hogy egy ( jólműködő! ) kötötpályás közlakedési rendszer bemutatását egy "haldokló", periférikus vonalcsoport bemutatásával kezdem ( ennek is vana előnye, hiszen erre-, a városközpontba haladva fölfűzhetem a hálózat többi elemét is. ) E tettem emellet "tűzoltás" is, hiszen érkezésem utáni első héten ( július 1-től ) elkezdődik az a folyamat, mejnek befejeződésével a járműparkot jelenleg meghatározó, acél- és favázas elektromechanikus vezérlésű kocsikat négyengelyes, acévázas, elektronikus vezérlésű járművekre cserélik. Ennek első lépéseként ésszerűsítik a hálózatot: Az Istvándi és Cserepes közti, immáron 20-éves, ideinglenes közúti-közútivasúti híd ("I. Ilona") helyetti végleges ("II. Ilona") hid átadásával egyidőben, a 7-est visszavágják Madarasi sorompóig ( a 8-asról leszedett G-kkel idővel leváltják az Et+Et-ket) , a 8-ast megszűntetik, számát átveszi az eddigi 80-as, aminek elkezdig ásni új kéreg-alagútját a Oskola utca alatt, egészen az Oskola-kitérőig. A 8-as új vonalán megindul a forgalomba helyezet 8V villamospótló busz, A 202-es (volt 2-es busz) ezentúl az Oskola utca helyett a Zemplén Győző, Lambrecht Kálmán utakon keresztül Szegfűhalmi vadasparkig közlekedik.
Ezen gyors alapozás után lássuk azt az utolsó munkanapot!
I.: Túránkat a 6-os Kádárdüllői végállomásánál kezdjkük. 1885-től ittkötötte össze Istvándi- Cserepesi, és Koropsár-Héllyalmási vonalcsoportjait Káposztáson, Kossuth-telepen és Hopcságon keresztül az FKIHÉV. A vágánykapcsolat 1970-ben ( a Fiktov- Bzsókd vasútvonal villamosításkor) "elvesztette" felsővezetékét, illetve rajta megszünt a menetrendszerű forgalom. A jobb vágányt elbontották a huroktól kezdődően egészen az "Oskola-kitérő"-ig, helyére kiszélesítették az Akác utat, (a kitermelt sínanyagot a MAÁV Déli-gyártelep, és A Déli gyártelep üzemei alatti földalatti-ba építették be) (egyértelmű javulást eredményezett, hiszen Istvándi, és Cserepes lakosai számára, a palotai, káposztási, félórás kerülők helyett tíz perc alatt, közvetlenül elérhetővé vált a Belváros.
II.: Vágánymaradványok a sorompó felé vezetően. A kersztezésből egy emlékezetes, 1972-es siklás után (oka: egyenletlen kopás) szerelték ki a vágányokat.
III.: Ennyi maradt a villamos külön sorompójából.
IV.: 1972-ben 20m-re a nagyvasúttól földkúpot toltak a megmaradt ball vágányra, ez előtt 5m-re pedig egy sínszálat heggesztettek a sínkoronára... A 4 szerelvény/óra sűrűség tőbbet nem igényel.
V.: 1913: Indul a Mese utcából...
VI.: majd érkezik (Kádárdüllő- sorompóhoz).
VII.: 1912-1913, háttérben szili.
VIII.: Míg a vezér átfog, átsétálunk Mese utcába... A szerelvény indul ( villamos a kukoricaföldön)
IX.: megáll a Mese utcában,
X.: majd indul a Magdolna utcába.
XI.: 1910 közeledik Oskola-kitérő felől,
XII.: majd megáll a Magdolna utcában. Egyvágányú pálya, kéttengelyes acélkasznisított motorkocsi: Budapest, azok a hetvenes évek!
XIII.: 1911-el előrre, jön 1790+1911 Oskola kitérőbe! (Nem is igazi kitérő, egyszerűen itt ér véget a kétvágányú pálya.)
XIV.: Íme a folytatás! 1910-el hátra, elhagyja a kitérőt. A hátérben már látszik:
XV.: 1608+1609:
XVI.: villamosok az oskola előtt.
XVII.: 1618+1619 : Tihamér utca,
XVIII.: 1608+1609 Vezér utca,
XIX.: 1612+1613 kanyarodik a Kés utcából,
XX.: megáll a Kanál utcánál,
XXI.: távolodik Vezér utca felé.
XXII.: 1618+1619 közeledik Vezér utcától,
XXIII.: megáll Kanál utcánál,
XXIV:: végül bekanyarodik (Kanál utcába).
XXV.: 1910+1911, Liszt tértől Akác útig. Sokak kdvence (volt) ez az isvándi-háztömbkerülgető!
XXVI.: 1612+1613, Kanál utca-
XXVII.: Liszt tér
XXVIII.: Ilona híd
XXIX.: 1608-1609, Madarasi sorompó.
XXX.: 2000, Liszt tér- Madarasi sorompó.
XXXI: 2002, Liszt tér- Kendő utca,
XXXXII.: Kendő utca- Sipos kitérő.
XXXIII.: 2001, Vezér utca- Sipos kitérő.
XXXIV.: 2001+2002, Sipos kitérő.
XXXV.: 2002, Sipos kitérő- Vezérutca.
xXXVI.: Főnök utca- Vezér utca,
XXXVII.: Vezér utca- Sipos kitérő,
XXXVIII.: 2000, Főnök utca.
XXXIX.: 2000, Oskola utca- Sipos utca sarok- Déli-Gyártelep től,
XXXX.: és 2001, Oskola utcán, Déli gyártelep felé.
XXXXI.: 2001, és az idáig műszaki tartelékozó 2004 pihen A Bajonics parkban ( MAÁV- Déli Gyártelep).
XXXXII.: 2004 kihlad a hurok kijáratán,
XXXXIII.: 2002 pedig be, a bejáraton.
XXXXIV.:a MAÁV- Bajonics kocsisziín kapcsolat a MAÁV felé még megvan (váltóstul)
XXXXV.: a kettőt összekötő ív is, úgyszintén váltóstul, csak
XXXXVI.: a kocsiszín felé szedték ki a váltót! (de a sinek itt is megmaradtak.)
XXXXVII.: lépcső a 80-as végállomásához. Idáig ez volt az egyetlen földalatti megálló Fiktovban, az Oskola utcai hossszabbítás után egy lesz a 4 közül. Egyébként az FKV vezetősége megigérte, hogy ha kell akkor pontonhidon, de fentartják az " új 8-as" forgalmát.
Végül, ET+Et életképek Istvándiból:
XXXXVIII.: Lambrecht Kálmán út
XXXXIx.: Tarján utca
L.: Szabó Lőrinc utca (tavaly itt ütközött 2011 a 1616+1617-el).
LI.: Wágner utca
LII.: Molnár Viktor utcai delta.
LIII.: Et+Et csúcs Kikötőnél: fa esőbeálló,- kék ég zöld gyep sárga villamos, sej babám de csinos! Kell ennél szebb zárlat?
Vége!
|