Fiktov 3.
Hőgyes korháztól a Körösi térig
Az FKV jármű és útvonal korszerűsítésének okán juni 30-án elmegy az utolsó vilamos is a Cincér utca- Báthori úti vágányokon. A sinek még megvárják a legközelebbi útfelújítást, a vasútbarátok pedig búcsúzni kezdenek a Bartók Béla út Medve tér- Cincér uta közti szakaszán siető G-k től ( beljebb ot a 80-as és 70-es (holnap déltől 8; 15). Az itt közlekedő 11-es járműállománya (10db G ) a 7-esre kerül.
A vonal története a ma már ködös múltban kezdődött. 1884-ben egyesült Az Istvándi HÉV (IHÉV) (Istvándi kikötő- Déli Gyártelep vasútállomás, (A), gőzvontaás) és az Endrédy telep Iparvasút (ETIV) ( Kazinczy utca- Kosztolányi Dezső út (akkor persze még Baromhajtó út- Vécsei töltés Endrédi telep vasútállomás, (I), villamos vontatás), Fiktovkörnyéki Ipar és Helyiérdekű Vasutak ( FKIHÉV) néven. A két vonalat 1885-ben, Kádárdüllőn- Káposztáson- Kossuth telepen- Hopcságon- Endrédy telepen keresztül, villamosított, kétvágányos pályával kötötték ösze (D; E), Kádárdüllőn óriáshorok, Hopcság- Medve téren háztömbkerülgető épült. Ezzel a nagy kerülőkkel elátott hálózattal FKIHÉV olyan, akkor még önálló Fiktov környéki településekne vállalta közlekedtetését, melyeket addig a lóvasút, és villamos is elkerült ( legközelebb A Szarvasnál, Fiktov egykori városhatárán volt.
1920-ban Fiktov Város önkormányzata megszerezte mind a "Fiktovi Közúti vaspálya Társaság" (FKVT), mind az FKIHÉV tulajdonjogát, a két vállalatot "Fiktovi Egyesített városi Vasutak" (FEVV) néven egyesítette. Az FKIHÉV kerülőit 1925-ig új vonalakkal (Radnóti út, Szarvas (csárda?- tér?- utca?)- Kossuth Kórház (5)) vágta le. Káposztás ellátására az Addig Medve tér- Kádárüllő- Vasutaselep (C; D) közt közlekedő járatot Káposztás Vasútállomásnál visszavágták (9) ( a Pilinszky utcán keresztül ennek is vágtak a kanyarultjaiból ), Medve tértől Az újonnan kíépített Pipa téri hurokba betétjáratott közlekedtettek (9A).
Kossuth (később Högyes Endre) Kórház 1925-től 1980-ig a Ferenctelep vasútállomástól induló villamosok végállomása volt. a '70-es években létrehoztak egy közvetlen Istvántelep- Pippa tér járatot (6).
Majd eljött 1980 szept. 1-je. Ekkortól kezdve a Bátori úton trolibusz bonyolítja le aforgalmat (Káposztás, Grieg tér- Belváros Tölcsér utca), a Ferenctelepi Járat (1; 11) Pipa térig jár, ( Medve tér áttvette a Szarvas feladatait), A Káposztási villamos (9) a Radnóty útra terelődött, A Cincér utca Bartók Béla út,- Báthory út közti szakaszán a vilamosforgalom pár nap múlva a kórház előtti végállomásig újra indult (11), ( Így megmaradt a villamosforgalom a Bátori út utolsó méterein), a vágánokat Bátori útttól tovább, illetve a Zölddió utcán "csőtörésig", a hálózattól elvágva meghagyták. A Cincér utcai villamos léte már megnyitása után 1 hónappal megkérdőjeleződött, ugyanis szüneteltetése három napja alatt a betegek, és akörnyék lakói is szinte maradéktalanul átszokak a párhuzamos trolibuszokra. A vállalat vezetőség azonban megtartása mellett döntött, mivel a Széchenyi úton és a Bartók béla úton, körösi Csoma tér -és kossuth telep közt a nagy, átmérős viszonylatok betétjárataként fogták föl, aminek végállomása a túlterhelés szélén álló Pipa tér helyett Högyes Endre kórház. (Betétjárat- betétjárat, De a szséchenyi út nélküle is zsúfolt+ ott van a Héllyalmási sorompó!). A holnaptól kezdődő átalakítások során 1.: szükség van a vonal jármű állományára, 2.: feleslgessé válik a betétjárat ( iskolai szünetben nincs is szükég rá! (ld.: Bp. 2A)).
Tehát juni 30-án hajnalban (értsd.: 8-kor) kiutaztunk a 11-essel Kisfaludy utcába...
I.: 2015 távolodik a Cincér utcában, az utca szélén, várja a jól megérdemelt pihenő Högyes kórháznál.
II.: 2014 kanyarodik Bátori útról cincér utcára- 2015 meg várja, hogy bekanyarodéhasson a bátorira. Érdekes: bár 1920 ban már ugyanaz a vállalat hozta ki a Bátori úton a villamost, mint aki a cincér utcán, vágánykapcsolatot mégsem épített..., ezzel 1980-ig kellet várni. Akkor viszont a Bátorin csak a jobb vágányt hagyták meg, hogy azon keresztül be lehessen jutni a végállomásra.
III.: 2014 távlodik a Cincér utcában, az utca szélén. Nagy út (18') áll még előtte! Érdekes: Fiktovban már csak az FKIHÉV két útvonalán maradtak meg az út szélein vezetett vágányok (Oskolautca (már ahol még akad vágány), Cincér utca,- Fazekas Mihály út), és volt viszonylat (C), amelyik mind a hármon megfordult!
IV.: 2015 Högyes Endre Kórház végállomáson. Puritán forgalmi létesítmény, egy vágány, a vágányzáró baktól 40 méterre egy 40 méteres kitérő, ehez összesen kettő darab rugósváltó ( így is elfér benne akár 6 kocsi is! ). '80 előtt se volt bonyolultabb, csak a város felöli váltó egyenes gyökénél volt még egy váltó, csúcsal a csonka felé- (kb egyvonalban az álló troliva (jelentem, közzétettem első fiktovi trolis képemet!)) ezen kerestül jöhettek be a villamosok Bátori út- balvágányról (Itt is az út két szélén haladtak a vágányok).
V.: Ha kellene, akkor tolatgatna, de nemteszi, hanem visszafog, majd rövid pihenő után indul.
VI.: Villamos halad Bátori úton Belváros fele.
VII.: villamos (2016) halad Bátori úton, Belvárosból Högyes korházig- megismételhetetlen pillanatok.
VIII.: 2017, József Attila út.
IX.: 2016, ugyanott, csak másik vágányon, másik irányba.
x.: 2014, Réz utca.
XI.: 2017, mint előbb.
XII.: Bartók Béla út, Cincér utca. A megállóban: 1652+6011+1653 (1-es), a háttérben pedig 2015 közeledik.
XIII.: És már itt is van... csak nem 2015, hanem 2018, úgy látszik '15 műszaki pihenőzik...
XIV: G-s életkép, Margó Tivadar utca
XV.: Soó rezső tér
XVI.: Kőtér utca
XVII.: Bogyó utca
XVIII.: Medve tér, 3G ( egy a 11-esen kettő a 70-esen)
XIX.: Kossuth tér, sorompó- mos várunk egy keveset... ( az MD minenért kárpótolt minket )
XX.: Landler Jenő utca- 2014 az "arany" középpályán ( gyakorlatilag óriás járműosztályozó, róla majd máskor).
XXI.:2015, indul a Kőrösi Csoma térről.
2016 érkzik- ringlispillezik, majd férreáll a a hurok be, és kijáratait összekötő vágányon- "tisztára a MAÁV Déli-gyártelep!)
Tisztelt olvasó, ezennel, legünnepélyesebben kijelentem, hogy ezen oldalamat befelyezetnek nyilvánítom, látogaását köszönöm, viszont látásra!
VÉGE!
|