Magyaramaal5
A harmadik
Egy reggel indulunk, s tűzzel teli velőnk (mit nem ügyeskedik ki belőlünk senki Szindbád egy ütésre-) Bem térre űz el, trappolván Treppen hajónkkal Pélesig. Persze a nyári hajnalok köztis vannak ködösebbek..
I.: Kissé sötét, de a miénk: Bem téri hajnal.
II.: Lecsorogtunk a Kövecsesről a Treppre, jobb kezünk fele elhagyjuk kucsár kikötőjét, s megérkeztünk Pélesre. A rakodópart felső kövén sínek fogadnak minket. Teherkocsit rakodnak... Kirakják a fát.
III.: A sínek a Kossuth utcába kanyarodnak...
IV.: Mi az? Kicsi, piros, sárga, háromtengelyes s nem zetor? Segítségül: a képen ez döcög Kossuth utcában.
V.: A vágány plánparalell törik- háttérben tolijelző...
VI.: Péles vasútállomása Petőfi Sándor tér felől.
VII.: Összes tartózkodó jármű...
VIII.: visszajön rakottan a gokart, a foglalt vágányok száma ezzel megkétszereződött.
IX.: Gokart tolizik, az ikarusz-mot kettőn pihen, várja Mezőházas felől a személyt.
X.: Újabb beállítás... a kikötő egyébként leginkább Mezőházas- Saród -Ukóny állomások körzeteiben feladott árukat fogad, az állomás poggyászpénztára pedig felvette a mi csomagjainkat (célállomás: Fiktov-Ferenctelep).
XI.: Jendró be háromra, most már beszállás! Az utasok átszállása után már
XII.: robogunk is a kijáraton- kitérőbe- Bóllya fele.
XIII.: Szirhalmon ikaruszmot keresztre várván.
XIV.: Das Dorf.
XV.: Fünf Kirchen... (igaz, kettő az már Kisléné, csak épp összenőtt a két falu).
XVI.: Bóllyáról a feketeacélon az állomásra befut a veres-sárga ikarusz.
XVII.: Két ikarusz.
XVIII.: fotóleszállás, Kislén mh.
XIX.: Bóllya-Molnárik. Itt már le is szállhatunk.
XX.: Ötvenkettes-tolatós (Bóllya-Mezőházas-Ukóny-Bóllya körmenet) döcögne elfele.
XXI.: Csak jönne már be az a mezőházasi személy... Mire leírom, bejár.
XXII.: Menesztés, háttérben
XXIII.: Bóllya-fűtőház.
XXIV.: Molnárik állomás peronjáról lekapható V44-503, 1989-1991 nevezetes bojlere. Egykor a Balassy expresst vitte, mostanság telente vonatot előfűt.
XXV.: Az állomás előtt a 760mm-es villamos kocsija pihen, (numeró 512- szegény? Krúdy...).
XXVI.: A villamos előbb végigdöcög a Széchenyi utcán,
XXVII.: néha elbrummognak egymás mellett, most épp virág Benedek utcánál.
XXVIII.: Kaziczy Ferencz tér, előtérben villamos, középtért szobor, háttért villamos...
XXIX.: Kazinczy tér Trepp-felöli oldalán keresztezi a Kossuth út Széchenyit, a villamos csak megy tovább.
XXX.: Két köpés, s már itt is a Trepp-part, s a hajóállomás.
XXXI.: A villamos északnak fordul, majd a köverkező sarkon vissza nyugatra,
XXXII.: Berzsenyi Dániel ucába.
XXXIII.: Már megint az a Kazinczy tér...
XXXIV.: Berzsenyi utca végében Banovits tér- hurokvégállomás. Az állomás előtt igócsaródi személy pihen,
XXXV.: Élén Mk49-2001, egyedi festésével.
XXXVI.: A kisvasúti vágányok keletre, a Trepp fele távoznak,
XXXVII.: nyugatra pedig a keskeny vontatási telep, s a keskenyvillamos kocsiszínje van- igaz, a kocsik csak javítás idejére állnak be, jó volános módra az utcán estelnek át, a végállomásokon, s Kazinczy téren található hurkokban.
XXXVIII.: Persze egyszerre indul a forgalom, vagy mindig a szélső kocsik állnak ki.
XXXIX.: Életkép Bóllya nagyvasiról. A szilik Bilinye, a csörgők Ukóny fele járnak,
XXXX.: Az Ikaruszmot majd Mezőházasra megy,
XXXXI.: Csak még beér A fiktovi gyors...
XXXXII.: Szili után gyík.
XXXXIII.: De trapp, mert már menesztik is az egyes 49-est!
XXXXIV.: A negyedik Bax ba szálltunk, kiválló fotóhely. Balra a Trepp, jobbra a keskeny -átrakó, előttünk Bóllya, hátunk megett a vonat.
XXXXV.: Keszőny mh.
XXXXVI.: Bucskastény állomás, ballra teherkocsit rakodnak.
XXXXVII.: Jóskény, fotómegállás. Szép az mk, szép a Bax, nem csúnya a tolatós... kár hogy már sem Zsenyérre, sem Ötkősre nem megy már vonat...
XXXXVIII.: Szecse, elágazóállomás. Kereszt az Igócsaród-Bóllya Bamot-tal, a négyen a nyűti Bamot (Egy kis GyV-hangulat...).
XXXXIX.: Igócsaród, Igócsaród. 13-ra ide is beértünk.
L.: Igócsaród, jelenleg talán Magyaramália legnagyobb forgalmú keskennyomközű állomása, Közvetlen személyvonatokat indít Bóllya, Kommány, Sikérpuszta, Zsenyér fele, s az 1952-ben normálközűre átépített vonalon Madarason át Fiktovba is el lehet jutni. Mi persze egy kicsinyke kerülővel megyünk haza.
LI.: Bz pihenn a VII-en, Ez a csonka itten a peronos normálvágány.
LII.: Kissé odább, tolat egy vén bobó, a teherpályaudvar lapul a fák tövéhez. Fonódik itten 760 normállal, s a "Magyaramál- Újrapapír és Ronygy-Gőzölő-Ultrich-Liebenstein és Ypsztich" Vállalat 600mmm-ével.
LIII.: Ypsztichék pacija (C50++).
LIV.: Kommány- beszállás!
LV.: Kihajolni veszélyes, de ez a négy egyszerre kijáró keskeny-személy megérte (igaz, az egyik csak Szecsére megy, a negyedik meg mi volnánk).
LV.: két s fél óra zötyögés után (zötyögés? 40km/ó!), leszállás Kommány-Epres utcánál. Személy egyen el.
LVI.: Teher a Druska hídról, irány majd kiderül, a deltának mely ága...
LVII.: Hát bizony ez messze kerül minket, megy oda, honnan jöttünk... De legalább egészben lekaptam.
LVIII.: Nyugodalmas átkelésünk lesz vajh? Bízzunk a C50-ben, s pihenjünk a Bakban! C50 a háromra... (A kettő megy Séger fele- merre már jártunk).
LIX.: utolsó kép Epres utca elág ról (nem is az -csak ker. értelemben...)
LX.: Viszont a híd lefutásánál a delta valódi kiágazás, kp-reteszes (szinte SH, csak egyszerűbb...).
LXI.: Átkelés a Druskán. Előttünk messze (már közelebb Kucsárnál) Fiktov. Balra Mikod, jobbra Kommány.
LXII.: Mikod, itt a keskeny csonkázik.
LXIII.: Kissé visszább ott az átrakó, jelenleg üres.
LXIV.: Ez a csörgő itt az egyen majdan Pirokszöllősön át Új-Bölcsérre menne, csak bevárja
LXV.: a bölényesi szili
LXVI.: akarom mondani- leó ( méghozzá V42-506: Weinr Leó) ingát.
LXVII.: A két olykedves gép még egyszer, háttérben már ott a mikodi rövidforda gőtéje (Johann Wolfgag Goethe: Bavill-401). Egyébb elnevezett gépek: V42-502: Frankel Leó, 504: Tolsztoj leó, 505: Szilárd Leó, 512: Janascsek Leó, 517: Stokowszkij Leó, 520: Blumm Leó, 521: Salamin Leó, 523: Bernstein Leonhardt -ez az összes Magyaramál- értsd bölényesi- V42. A 9 egyébként egy szép szám (Dante!); M62: 052 als Szergej Rahmanyinov, 065 als Szergej Prokofjev, szintén Bölényes fűtőházának lakói. Paavo Nurmi (alias 424,087) a drezsinai noszt-flotta zászlósgépe, míg Nyikita Szergejevics Hruscsov nem más, mint az utolsó villanybojler, V52-010, Lóvár állomáson szobor-kazángép.
LXIX.: Ennél több villamos Budapesten sincsen... A bölényesi gyorsítottal (értsd: Mikod- Fiktov-Szegfűhalom: mindenhol kereszt-) bő egy óra alatt Ferenctelepre érkeztünk, haza, mint már oly sokszor.
VÉGE!
|