Magyaramál9
Őszi utazások 30-as vonlakon, 3-dik nap, avagy a végső
I.: Vasárnap, hajnali hat, ebben a megvilágításban kockáztattam lefényképezni Vicsk IV.-vg. járműkiállítását -talán nem oly tragikus. Az első vágányról túlról nem lehetett, mert egyrészt ott egy kerítés, egy magasperon (kettő-három közt), és egy csörgőinga... Tehát maradt a B-peron. Először is a tényleges szobormozdony- 376,026. Mögötte egy szobor-vegyesvonat.
II.: A személy-frakció: Dnz+3Bz, látszanak a hófhér T-betűk...
III.: És a mindenféle teherkocsik.
IV.: De vissza szálásunkhoz, mert mindjárt indul az Agácsvolán Vicsk-Hattelek-Fór menetrendszerű járata. ld képünkön a 415ös ikaruszt, BPO-721 agácsi rokonát; még csak indulásra készen. Háttérként Vicsk főtere. De lassan jön, s a pakkokat föl kell pakkolnunk. Mer úgy döntöttünk, hogy Hattelkenk vegyük meg menetjegyünket, s adjuk fell csomagunkat (mert ugye csomagot csak oda adhatunk fel, ahova érvényes menetjegyünk van... s elővételezni most nem szeretnénk).
V.: Hattelek állomás előtt, miután csomagunkat feladtuk, menetjegyünket megváltottuk (persze fordítva). A buszmegálló
VI.: egyszerre Agácsvolán és MAÁVAut. Nohát akkor most a "két" busztársaságról... A MAÁVAut a MAÁV igazgatása alá tartozik, s a vasúthálózatot egészíti ki, elsősorban ráhordó, esetlegesen pótló feladatot lát el. Ezzel szemben a megyei (valójában inkább regionális) volánok egyébb helyi kapcsolatokat szollgállnak ki. A Magyaramáliai közlekedési koncepció első változatában (Dereske- Földesháza- Egércöves; Vicsk- Taplóca, sat-sót) MAÁV- vonalakat számoltak fel, s építeek ki új volán-hálózatokat. Ezután kezdték csak el fejleszteni a MAÁVAut-ot. Ma már működik a koncepció- országos szinten mindenképpen vasút, reg. szinten esetleg közút...
VII.: Hattelki csendélet. Egyébként Hattelken forgatták a híres "Gáz-oil!" fimet, központban a vasúttal s volánnal...
VIII.: Jánoshalomról Hattelekre ért a Péterivarsány-Ménesháza nemzetközi, s a Ménesháza-Péterivarsány belföldi személy; egyenként tíz tengellyel, húsz ütközővel.
IX.: Taplóca ma már csak rakodóhely...
X.: Ménesháza. Bzmot, Bzx, BDzx, (a kis 52...) csak Azx hiányzik. Objektívünk egyébként az országhatár fele néz. Ha hátra fordulnánk,
XI.: -Valahogyan így,- balkéz felé van Zsüt- Tollár, középfele Taplóca- Péterivarsány, míg jobbra Lóvár.
XII.: Errefele gyakorlatilag kétóránként járnak a vonatok, ami határmentét s másod-rendű mellékvonalakat figyelembevéve igen kedvező. Szerencsére azonban már csak háromkocsis vonatok járnak a 36-on, 39-en, s így utazhatunk panorámán.
XIII.: Krahács megyei panoráma a panorámabézéből...
XIV.: Törökajtós, keresztre várva, de legalább látjuk az ellent a bejáraton.
XV.: Már meg is érkeztük Lóvárra. Előbb a terhen, majd
XVI.: személyre. Motrunk behúz a vontatási telepre, iletve egy gyors épp most robogott ki Fiktov- Keleti fele. Ezt is megúsztuk.
XVII.: Lóvár VB-k számára elsőszámú nevezetessége F52-10, a MAÁV vonalán utoljára napi rendszeres forgalomban vontatási feladatot ellátó gőzös. Pesze már se nem jóféle (pl drőzsi) szén se nem Nur-Mika-Japa- Kura nem fűtötte, hanem a 25 KV 50Hz.
XVIII.: Van azért errefele egy kevéske 1435 mm-600V=, indul az állomástól,
XIX.: a Szécheny István sugárúton végestelen végig.
XX.: Rákóczi tér, hátterében a Vármegyeház, tetején a vaspávával, előtében egy D3M-el, illetve oldalt egy végállomásozó Mk49-el...
XXI.: Kossuth Lajos útja, a vágányok hol bal,
XXII.: hol meg jobb oldalon vezetnek (Dániel utca megálló).
XXIII.: Piac, végállomás. Lóvár villamosa is az 1991-es KKT-módosításoknak köszönheti létét (jellemzően ekkkor akiknek volt hálózatuk, lecserézték a járműveik egy részét, míg akiknek nem, azok meg vettetek használtan...). Például Saród ekkor egységesített UV-ra (Kucsárról, Ulkáról), s például Péterivarsány ekkor adott el 10 db D3M-et Lóvárra, s helyette szerzett be 10db HM-et (gyakorlatilag ícsét...). De ezekről majd Péterivarsányt.
XXIV.: Szent Lőrinc úti sorompó, itt keresztezi a Cés- Forrókemcse- Lóvár 760mm a Lóvár-OH 1435mm-t.
XXV.: Ismételten Lóvár-vasútállomás, személyvonat indul Péterivarsányba. Élén gigant- enyhén UD-hangulat... Igaz ott csak két kocsit visznek, itt meg négyannyit.
XXVI.: Iyen egyszerűen nincs... Lóvár és Ürgész- illetve Fór és Péterivarsány közt összeségében 35km egyvágány kanyarog, s csupán Fór s Ürgész közt van sac 18km kétvágány. Álomások rendszerint hat kilóméterenként, a kereszt nem ritka (minden harmadik állomásra jut egy...). Most épp Morvabólyt vártunk valami nemzetközire... (ld)- állomás a piactér szélén. Nem az első eset...
XXVII.: Epes- Csordakút: megelőz a gyors...
XXVIII.: Fór, a tehervágányokon túl talán látszik a kisvonat (Erdőváron s Forrókemcsén át Bükköndig.
XXIX.: Péterivarsány- Jánoshalom elágazás. Személyünk tovajár Déli fele. Déli, merthogy tudvalevő, Péterivarsány első vasútja az MAKDV Bükkönd- Ulka- Csút kikötő vonala volt. Ezt követően épült meg a Felső-Magyaramál HÉV (FMAHÉV (fahév)) Péterivarsány- (Péterivarsány Margitfalu-) Ősztelek- Kunfa- Mikolád- Újbölcsér vonala, utolsó előtt a MAÁV ...Kamak-Rahmány- Péterivarsány-Árpádfalu- Lóvár vonala, legvégül pedig a Péterivarsány-Árpádfalu- Ménesháza HÉV. Az utolsó kettő egykoron itt keresztezta külön szintben az elsőt (az egykori híd nyomait ld balszélen...), majd az MKDV államosítása után megépült a mai elágazás, illetve az Árpádfalu- Déli, Árpádfalu- Margitfalu "delta".
XXX.: Gyors húz bükkönd fele, élén csak V43-1011 (MÁV-tesója UD-s s IC-fordás, őkelme viszont Péterivarsány-Korong utcai, s inkább csak teherfordás).
XXXI.: Gyors után helyi studenka. Péterivarsány-Déliig "megteszi".
XXXII.: Péterivarsány-Déli, gőteszemély- villanygőte természetesen (a dízel egy kicsit másképp néz ki...), sziliinga, terhen V63-ak, V47-ek, M62. Még annyit, hogy a Fiktovból érkező nemzetközigyorsok kivételével minden betér ide, legfeljebb új gép jár rájuk.
XXXIII.: A kihúzók végében a 89-91-es bojlervasút péterivarsányi fűtőháza, első műhelye. Egyszer még megírom a bojerek legendáját.
XXXIV.: Mit mondottam, Péterivarsány 91-előtről őrzi vilamos hálózatát, csak épp végrehajtott egy részleges járműcserét. Mondjuk errefele is vannak elvesett sínek, a Belvároson keresztülvágó, vasutastelepi, s a ligeti pályák. De itt "Déli vasút" előtt egyszerre két vonal is végállomásozik, az egyes s kettes. A Hm-ek első generációját az egyes kapta, a másodikból egy kevset a kettő is, de itt egy D3M.
XXXV.: Kassák Lajos fasor.
XXXVI.: Telkes utca. A régi kettes egykoron továbbbment egyenesen, míg az egyes balra ell.
XXXVII.: Battsányi út-Bessenyei út keresztezése, Görgey Arthur tér. Kereszteződik a viciántelepi hármas az egyessel. Háttérben Agács megye megyeháza, előtérben ékes zöld HM és D3M.
XXXVIII.: Beloianis Művek, régesterég itt végállomásozott a négyes (Vasutastelep- DV- Beloianisz), a hármas felkanyarodtt Vásártérig, s az ötös- Ligetetből- itt ágtatott tovább egyenest Árpádfalu vasútállomásig. Ma ugyanoda a hármas jár, s a kettes a fél várost megkerülve jut el Lőrincfaluig.
XXXIX.: Villamosringl-spiel Árpádfalu vassútállomása előtt. Az egyes tovamegy egészen Arany Dániel térig. A MAÁV menetrendek sac három évenként váltogatják a 2-1 központú Péterivarsány koncepcióját. Az ikerverzió esetén az egyes villamost a két állomás közti igénybevételéhez a MAÁV kupont ad, mit a villamos kalauza részvétjegyre cserél be. Hasonló rendszer működik Rónán, Kunfán, Ulkán, csak éppen az egy Fiktovban nem...
XXXX.: Hm, HM belső.
XXXIX.: Gyorvonat Kunfán át Újbölcsérig az A-vágányról azonnal indul! (Azaz a régi HÉV-végállomásról, közvetlenül Déli bejáratán). Csörögjünk...
XXXX.: Fényképezőgépem fáradtságom okán Kunfáig pihentettem, így ez az első képem. csörgők egymás közt, Kunfa felső. A kunfák története hasonlatos Rónákéhoz, s Péterivarsányokéhoz- itt két HÉV vállalat, s egymást szintben messze elkerülő vasutak. Az persze, hogy HÉV-ek, nem jelenti a nemzetközi gyors és teherforgalom hiányát. Nem, egyáltalán nem. Történetesen a két HÉV itt a közép s felsőamál volt. Jelenleg Felsőn minden megáll, csak a "közép" gyorsai nem. Aki esetleg át kívánna szállni, ajánljuk figyelmébe a
XXXXI.: Kunfakörnyéki Vasutak szollgáltatásáat. C50+Bax, hurokban. Forgalmi szolgálat nuku, részint mert a váltókat a jegyvizsgáló állítja, részint meg mert egyébként is csak egy szerelvény fordázgat, félóránkint.
XXXXII.: Dániel köz,
XXXXIII.: Nepomuki szt. János híd (minő eredetiség!),
XXXXIV.: Mátyás király park, mind-mind KKV-5003-al.
XXXXV.: Eötvös József út előtt fedjelző. Itten keresztezi a Rezsőváros-Spanoyla KKV vonalat. Most épp nincs ellenvonat.
XXXXVI.: Negyérdi út után már következik is
XXXXVII.: Kunfa-közép végálomás. Természetesen hurok- így nem fogy a pihenőidő körüljárással (a C50-vezérlők nem jöttek össze...).
XXXXVIII.: Forgalmacska: Kunfa-Középen nohab mit gyors, csörgő mit személy,
XXXXIX.: és Kunfa-átrakón. Egy bobó tologatja a kocsikat. Talán csak iparkiszolgálás.
L.: KKV-5002+3Bax Eötvös József utcában, immár valahol Mátyás király parknál (konkrétan: Megyeháza mh).
LI.: Node vissza felsőre. Előbb halad ez a nemzetközi teher Ősztelek fele, majd
LII.: érkezik Bükönd felől egy fiktovi gyors. Meg bejárt egy szelesbészkényszöllősi személy is. Ezután már tényleg pihenhetünk- jó két órát. S otthon, édes otthon; végre valahára.
VÉGE! |