Tartalom
VB Club 12
 
Közérdekű Információk
 
Tudtad-e ...

...hogy még működik a honlap?

 
Irkák
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Képzelt képriport egy képzelt országból
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Impresszum

A VB Club 12 hivatalos honlapja. Szerkesztők: Farkas Balázs, Nagy Gergely Józsi E-mail : vbclub@citromail.hu

 
Mese Vámosgyörk bivalyiról

Fabrika Mór
     Mese Vámosgyörk bivalyiról
     Az körutcán végestelen végig
        
"...mint valaha régen,
Mikor nekem ez a forgalom nekem az élet,
Természetes lélegzetvétele volt."
/Vas István: T.k.e./       
      hetedik út

 A huszonegyedik század trónol már igen rég óta, hova is tűntek már azok a gyöngyösi bivalyingák? Szindád néha emlékszik a fekete "bivaly-mozdonyokra", mik mint valami külön kis téli éjjek reptették kocsiikat a Mátra aljába, hol város szélin, lakott Szindbádnak igen jó esmerőse, a papi pincék vincellérje, kit gyakorta meglátogatott. Odafele a mozdony, mint rendesen az ilyen masinériáknak szokása, előlről, vigyázón mint Görgey Pál uram a vármegyét Lőcse városa alá vezette- diszelgett az kocsiknak, miknek oly kék vala szine, mint az réteknek buzavirágja, miket Szindbád mezőkön utaztában igen gyakorta látott. Visszafele azonban nem tágított helyéről a fekete vasgomboly, mintha csak a kisvárosban hagyta volna mátkáját a gépnek fűtője. Egyszer pedig megtörtént az Szindbáddal, hideg, zimankós téli estén, mikor az süsü, híres-neves sárkányunk nem a körutcai villamosokat szokta vezetni, hanem a vasutak befagyott váltóit melengetni,- valamiért kissé indult az vonat Gyöngyösről (alighanem késve is érkezett volt), s Vámosgyörknek állomására sem értek be hamarább. Mikoron Szindbád az pályaudvar beton-peronjára lelépett, látta mint távolodik a tündöklő éjszakába valami veres fény, s a veressapkás forgalmistahőgy oly bánatosan tekintett a távolodó kocsi után, mintha túlszolgálló kedvesét vitte volna elfele.
 -Ugyan mikor juthatok leghamarább Pestre?
 -Ha köszönni is tudna az úr, bizony csak holnap hajnalán, mikor a tegnapott túlélt kakasok, bízván gazasszonyik jóindulatjában, uraik étvágytalanságiban köszönték szőke napunkat, ki fölkelve mint elsőbálos leányzó pirul. Merthogy az úr vonatja többet késett mintsem hogy a gyors tíz percig bevárja.
 -Hanem gyönyvirágszál, ugyan mi volt e vonat mi most járt ki Hatvan fele a kettőröl?
 -Mondtam én az úrnak, hogy többet késett a vonatja, a tíz perc letelt, ugyan csak nem magáért késeltettem volna utasítás ellen a vonatot?
 -Ringyó, ringyó, pedig még el sem hagytam sosem! Igaz szerencsémre meg sem ismertem soha...
 Szindbád már nem emlékezett, miképp is ért vissza akkor vissza Pestre, hol akkor még lakott- épp hol. Keze mindenféle sárgult borítékú levelek közt kutatott, mi leveleket még az esztendőben hozta a zöldkabátos postás. A mindenféle levelek közt egy bontatlan borítékot lelt. Nézze meg az ember! A Savoya-parkot, numeró 112 adták fel, az aradi 13 s az Neugebilde-i Batthiány Lajos vértanúk kivégzésének évfordulóján, Baticz művészi belföld- bélyegével. A Savoya! onnan indulnak a numeró 18-as villamoskocsik, kezdetben csak bevásárlók utaznak véle, mnt szombat déllelőtönként a 47-es, 49-es villamosok UV, Ep s Fp kocsiival volt szokásban- még az március 31-előtt Szabadságról nevezett hídon át a numeró egy vásárcsarnokhoz, a Fővám térre- vajon jártak e bevásárolni botváltós BPV-127-el? Ez volt talán az utolsó Ikarusz, mi István-napkor (nem az igazin) utoljára ment át a hídon. A két kocsi búgva, mint szili százkilós tehervonattal gyorsulva, eldöcög a Déi Vasút sínjei mellett. Nyaranta kék gigant-mozdony keszhelyi gyorssal ( csak nem a MURA-HELIKON?) lépked, mintha a Redout parketjén volna, vajon ki emlékszik még arra, mikor a Stefi gróf divatba hozta a csádást?- nem EC 48-49 re gondolt persze Szindbád... s a villamos utasai vágyakozva integettek a vonat pasasérjainak, kik Keszthely, vagy Füred mulatói fele száguldottak észtveszejtő sebességgel... A tátra-kocsik még az albertfalvai "Budafok" remíz előtt csatlakoznak a BBVV Városház téri, Kamaraerdei vágányaihoz, majd elhalad a villamosokkal teli udvar előtt, hol még nem is oly rég 50-40 éves UV-villamosok, 70-60 éves FP, EP pótkocsik uralkodtak, most azonban inkább csak az egykoron magukat kissebségben tudó tátra-kocsik voltak jelen- nomeg persze az almaradhatatlan hó-mukik, minden nyaraknak kedves színfoltjai, mikor légfékes oktatás keretében előgördülnek a napfényes csarnoaikból, hol olaj szívet pezsdítő illata leng. Megtörtént Szindbáddal már az "52-es ágyú" ban töltött István, s a budafoki "Veres Medve" Sámuel napja után, hogy kitudja mijártában, egy numeró 18-as kocsira szálott föl, s azzal már Keenföldön járt, mikoron a vezető bemondotta: "a kocsi 41-es ként Kamaraerdeig közlekedik!". A tátra kocsik futásukat a 41-es villamoson kezdették Budapesten, s ezt Szindbád mindig is jól tudta. S azt is, hogy igen csak ritka látogatók a budaörsi határban ezek a "kádár-kocsik" ( s nem ferencjóskaiak, mint azt útközben egy utas megjegyezte volt (pontosaban: "No igen, ezek a kocsik is még a monarchiából valók..."). A kocsik tovább vágtattak, végig a Fehérvári úton, mi ha nem kanyarodott volna el, egyenest átszelte volna az Gellért-hegyet. Galvani utca! Be nagyon is örültek a nők mindenféle bizsuknak, ha szép szavakkkal adta át, s be haragosak tudtak lenni, ha kiderült, hogy az arany csak galván a rézen. A kulturház után, tehervonat dübörög, tán épp ide, olnába jön, majd a kocsi halad ott, hol a nyár javán még végállomása volt, s hov Szindbád néha még ma is elindult, ha Óbudáról szándékozott a Veres Medvébe eljutni, s az Schönerz Zoltán (ma október 23-a) úton leszállott. Érdekes busz is ez a 86! Két redakció is van elette, minkettő ugyanazt az oldalán,- egyik Ó, míg másik Új- Buda. S vajon ki volt Schönrz Zoltán? Minden estre, a DISZ "József Attila Olvasómozgalmában", hol a magyar, s világ irodalom legnagyszerűbb szerzőiből csemegézhettek (Dickens, Gajdar, József Attila válogatott,- nővére "Város peremén"-jével egyetemben, Fagyejev, Fucik, Illés Béla, Furmanov, Ketlinszkaja), s a politikai művek: "Az ifjú Lenin", "A komszomol dicső útja", "korvin ottó élete", mellett ott volt T. Szerémi Borbálaától Szhönerz Zoltán. Megáll a villamos a Gárdonyi téren, mi a bartók Béla útnak öblösödése (mint a Lágymányosi tó volt Dunának), s hol egy háznak földszintjén a Hadik Kávéház-ban, szatyor bárban, mulatatta idejét annó Karinthy s Devecseri család, míg az emeleten valami Sóti patikárius, Csotvári Tivadar mázolta óriás vásznait, mibe majdnem acélkemény búzaszemeket ömlesztettek halála után. (írók, muzsikus, festő- már csakegy szobrász van hiányban). A négytengelyes vasbatárok a Gellérthegy sziklái alatt bilegtek, mint Rákospalot-Újpesten az EC az ötön, s a szomszédos vágányon valami csuklós kocsi dübörgöt el. igazán érdekes! Vajon miféle nevet is viselhetnek ezek a nyolctengelyes vaskígyók? Olvasta Szindbád nevüket valahol már CsMG2-nek, máshol ICs-nek, míg egy kísértetjárta bérházban, hol a három emeletből mindössze egy szintet lakott részben egy könyvtár, minek látogatóit az épület tulajdonosa takarításra szólíot fel, s hol bizonyosan bárki érdeklődhetet a józsef Attila Olvasómozgalom arany, ezüst, s bronz rendjei felől, lévén a Szabó Ervinről nevezett Székesfővárosi könyvtárak egyike. Ebben a kísértettbérházban látta tehát Szindbád azt a képet a körfolyosón- hol éjelente a régi lakók látogatják egymást, plegykálnak a vénan megholtak, s váltanak csókot, kiket fiatalon vitt el a tüdővész s egyébb halálos nyavaják,- mi az Nyugati pályaudvar acél-üveg kapuzata előtt- hol néha kijárnak a vonatok (gondoljunk akár csak Örkényre, vagy arra, mikor kapcsolatlan állította be a bobó a szerelvényt- persze, hogy csak a villamosmegállóban álllt meg, de legalább nem kellett sokat gyalogolni! Az volt az igazi intermodalitás!,- UV-kocsikat ígért, míg a képen csak csatolt ICs-volt található- biztosan valamely pajkos kísértett cserélte ki... Elballagott a kocsi hegykeresztelő (akarommondani- düllőkeresztelő) Döbrentei terén, majd átvágott Tabánnak hűlt helyén, elvágtatott a templom mellett, mely templomban Steffi gróf esküdött, s mely templomot később maj oly ügyesen hosszabították meg- a szentély kijjebb cscsúsztatásával- nyomai ma is megfigyelhetők)- a Vérmező következett, s Déli Vasút, mire megérkezett az Moszkva térre- hol egy angolvason egykoron úgy estek ki az ícsék, mint valami vas gyökén 52-es gigant, miről a Mézes Völgyöt látott képet Szindbád nyáron- hernyó-kocsikon érkezett Szindbád- azonban nem Siemens-hernyókon, mint a kísértettkönyvtárban olvashatta egy más kép alatt- a kétezres kocsikat (vajh miért nem találom sose 2000-et?) inkább pondrónak, vaspondró-nak kéne becézni...,-nem Siemens ernyókon, hanem GANZ-hernyókon, jóféle 17,2m csaptávolságó Bmx-kocsikon. Békeidőben innen persze tovább baktatott volna, Hűvösvölgy felé (a János kórház előtt most a temetői 59-nek kéne védállomásoznia (ilyen még 28 s 37 is: Rókus Kórház-Temetők), azonban Szép Ilonáig- hol a Nagy féle cukrászdában lőtték le volt Ságvári Endrét 1944 júliusán..., úgy föl voltak szedve a sínek, mint Gyöngyös s Vámosgyörk közt ugyancsak annó 1944.
 Node, nézzük csak már azt a levelet! elővette hát bronz levélkését, mire mindenféle szirének, s borozó hölgyek voltak felvésve, hogy a rideg férfiaknak olvasás közben jókedvüket megtartsák- s fölhasította a borítéknak tetejét, mint szűzhó szánka alatt- sercent a papír, s Szindbád kiemelte a helytörténész nénik s bácsik Selényi-pornografált 2007 őszi idényre szolló kétrét hajtott meghívóját. József Nádor, Kőszeg hirdette az elődásokat, legvégül pedig: A Nagykörúton végestelen végig. Hej, hol van az már? Hova tűnt már a Gordiusz, Karinthy-színpad, Kinyerma, Véges Végtelen? Valóban vége volna már az emberiség kultúrájának dicső történetének, min Vekerdi s Herczeg urak vezették végig frissen a hallgatót? Valóban végetért volna minden Newton s Kartéziusz idejében?
 A Nagykörúton végstelen végig! Valóban. A Boráros téren várom a kettős kocsit- mert a körutca immáron csatolt ícs-vel kőrutca- igaz, láttam én már olyan filmet is, minek elején pótos UV-k forogtak a Szent István kőrúton, s utaztam végig már csatolt UV-n is, nem beszéle a vasponrókról, mik miután szerncsésen átkeltek Józsefvárosból Erzsébetvárosba, segítőkészen figyelmeztetik a pasasért: "A jármű időnként hirtelen fékezésre kényszerül, kérjük mindig fogódzkodjanak!", s ki is írja ezt rubintpiros kijelzőjén, mint ahogy a Három holló melletti terévzvárosi operában szokás a Trisztán alatt. A Boráros téri- avagy Horhthy Miklós- avagy Petőfi hídról már közeleg a karcsú acélkocsi, numeró 4 avagy 6,- ebben az irányba lényegtelen. Szigetperon legközelebb az Oktogonon lessz, kényelmesen megpihenhet hát az ember a bal-ajtóban, s nézve kifele a szomszédos vágányra. Itt valahol egy kis utcában van Bódy Gábornak emléktáblája- be nagyszerű film is az Amerikai Anzix! A kocsi liggatottfa plafonjáról melegen világító izzók csüngtek alá, mint embernemjárt barlngokban, panelházakban denevérek szokása, s meg se rezzentek, mikor váltón döccent át valamely forgóváz (ha nem iskaláka, de azért megteszi, bár valószínűleg a 100-at sem bírná ki...). Hátam megett most lehet a Pesterzsébet (Leninváros-ki mint ismeri) fele menő villamosok indulási helye, s a megállóban Galmb Séndor s Latinovits Zoltán színészek emléktábája. Latinovits! Vajon honnan oly ismerős e név? A Víg Szinházban játszott egyszer a Tizsták-ban (no, ezt a darabot is környékbeli írta, bár Ozora nem pont a szomszédban van). A másik vágányon néha a négyes s hatos kocsik álltak be-ki a forgalomba. Itt lehetett beugratni a matematikus deákokat (kik általábana Horváth Mihály téri gimnázumba jártak) : "Befogók 4 és 6, átfogó pedig mégis 76,14, s nem 7,21, amint várható lett volna." Tovább vágtatnak aztán a kocsik, megállapodnak vagy egy percre Kilián-laktanya előtt, keresztezi az Üllői utat- mennyit kavarogtak az UV-k azon is! Elszáguld a filmszínház előtt, hol bemuttni szokták a legfrissebb mozifilmeke- persze csak azokat, mik nem indulak előtte valami szemlén, fesztiválon. Legközelebb Baross utcában cserél utasokat a kocsi, reggel diákok szállnak le (ha nem maradnak fen véletlen, merengvén valami szép matematikai feladványnon, mire majd valahol az Oktogon után lelik meg a megolást- s siethetnek vissza (habár meglehet, hogy a portás már ismeri ezen szokásuk). A sarkon valami Krúdy söröző van- igen jeles író lehetett ez a Krúdy, egy regényét én is olvastam "Mit látott Vab Béla...", a regény a teréziavárosi Szív utcában végződött befejezetlen, mint Hasek Svejk-je (be szép is volt, mikor a CD bisztrókocsija jelentette egy időben bobó mögé csatolva a Lajosmize-Kecskemét személyvonatot- legalábbis ezt álmodta egy viharos éjszakán- mint tudjuk eső idején az álom figyelembe nem veendő! Itt, a Baross utcánál keresztez először trolibuszt a kötutcai villamost a továbbiakban még négy helyett, villamos pályája viszont sehol sem keresztezi szintben, igaz régesterég, miután a Teréz körúton már fölszedték a Siemens méteres nyomközű alsóvezetékes, bécsi eredetű próbavillamosának sínjeit, itt, a Baross utcában jajdult ki a térre először normálnyomtávú, BVVV kocsi. Aztán a Népsznház utca! előbb gőzösvasút, majd az első pórázos villamos (persze ez is BVVV)- a lóverseny fele siető 29-es kocsik, hol vagytok már! No, de legalább a mesés 37-es villamos jár még ma is, igaz este csak a Serfőzdééig). Majd a Rákóczi út, hova is veszett 35 éve, DEC.23-án? Hova vesztek az UV-k, bukfencek? Hova veszett Kiráy utca, hol mielőtt még a Sugárút megépült volna, fiákerok kavargtak a gyalogosok köz- mint kerékpáros a Sabadság híd járdáján, mikor már gyalog is alig lehet átkelni...) majd pedig az első "modern" budapesti troli (J.V.Dzs. 70. születésnapján) felváltotta a villamost? Majd az Oktogonon puposodik a kisföldalatti alagútja felett, hol ugyanolyan kocsik viszik a pasasérokat, mint fenn a Teréz körúton, csak épp azok alacsonypadlósok, s esőben beáznak. Legvégre maradt pedig a Podmaniczky utca, hol egykoron a Városliget- Lipótváros irányú kocsik keresztezésén döccentek a kerekek- persze hol is voltak akkor még az ICS-k?!
 Ennyit hát a nagykőrútról bár ez csak a pesti, s annak is csak legszűkebb része. Nem utazok én már tovább a Berlini térnél, hol egykoron aTeréz körúti villamosokról a Szent István körúti kocsikra t kellett szállani, sem tovább a Margit királyleányról nevezett hídon, körúton, sem pedig Alkotás, Villányi, s Bocskai utakon.
Ahogy elnézem a meghívót, az előadást is megtartották már december 12-én, így hát már csak búszúzhatok az átkos 2007. évtől, s bízhato az 2008 esztendőben.
      VÉGE

 
Pontos idő
 
Naptár a 2016-2017. évi menetrendi időszakra
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Weit und Breit - Élménybeszámoló
 
Mese egy vasútról
 
Irodalom
 
Kiemelt linkek

A VBClub további képei:

http://indafoto.hu/vbclub/
collections

A MÁV honlapja:

www.mav.hu

A MÁV-Start Zrt. honlapja: 

www.mav-start.hu

A MÁV-Cargo honlapja:

www.mavcargo.hu

A BKV Zrt. hivatalos honlaja:

www.bkv.hu

A Fővinform honlapja: 

www.fovinform.hu

Az Országos Meteorológiai Szolgálat honlapja: 

www.met.hu

A Közlekedési Múzeum honlapja:

www.km.iif.hu

 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Tartalom

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre