Magyaramál7
Őszi utazások 30-as vonalakon...
1-ső rész
Ősz... De még nem látszik, tehát ki rozsdaszín erdőkre, s tengelyig érő avarra számított, bizony csalódni fog. Fiatal még Ősz kisasszony. Még úgy hihetné az óvatlan utazó, ki esetleg juliusban elaludt, hogy ez még csak augusztus volna... De nem ám! Merte ha szeptember még nem is október, de vége fele már mindenképp ősz! Útra fel tehát! VB- sínre fel, fel.
I.: Lévén péntek kettőig kötelezettségeinket Fiktovban letudtuk, s csomagjainkat már reggel föladtuk, illetve menetjegyünket megváltottuk (Kamak- Rahmányig), így délután nincs már más dolgunk, mint várni, várni, Várni. Most éppen Endrédytelepen valami Fiktov-Keleti- Lóvár gyorsvonatot. De addig még van egy kevéske időnk, addig is egy bükköndi csörgős gyors, hátterében egy feloszlott Bzmot.
II.: Most a sztudénka került előtérbe, a sziliinga pedig háttérbe.
III.: Két tehervonat, dromedárokkal.
IV.: Egy meg szilivel.
V.: Menyétvár- Bebekkútról szili-inga érkezet!
VI.: No ez már itt is hagyott minket...
VII.: Ezt a szegény szöcskét meg mért nem haladtatták? Csak nem?
VIII.: De bizony! A háromra befut a lóvári gyors!
IX.: És innentől kezdve... Előszöris egy búcsúkép Fiktov- Endrédytelep vasútállomásról. A felvételi épület. Hm... Ha budapest-Kelenföld vicinális, akkor ez bakterház... Végül is egy főnöki, egy forgalmi, személy pt. és egy kényelmes váró. Nomeg egy kicsinyke postácska. Ja, és előtte egy szöcske, bizonyosan villamos- rendezőbe megy valami teherért.
X.: Agasár- Személy, háromvágányos állomásocska, igaz, szigetperonnal. Az egyen az az ötkocsis büzmot (nojó, illatmot, így, cserélt motorral), minden bizonnyal Mikolád felől vár ellent.
XI.: Agasár- rendező. Khm. Gyakorlatilag a magyaramál fradi...
XII.: A gyorsvonat Drőzs-Kisbégig csak Géc-Héthegy (megelőztük a szili- ingát!),
XIII.: Menyétvár-Bebekkút (szokásos M.V.B... a kihúzón zetor, sziliinga,
XIV.: túloldalt pedig pihenő kővonat, gigantostul...
XV.: Zörgény állomásokon áll meg.
XVI.: Drőzs-Kisbég s Róna közt csak Kettősgyőkött. Átmenő fővágányból három is van itten, lévén Gízek és Bélatelek közt Magyaramália egyetlen (kísérleti) háromvágányos pályálya. Eredeti tervek szerint Bélatelek s Róna közt is megépítették volna, azonban valami áteresz gondot jelentett...
XVII.: Róna-Helyi érdekű, Róna helyi-érdekű állomás. Egy, kettő, három: vonatinító (Kuliszár, Kunfa, Péterivarsány fele), míg négy-öt a "haladó" (mármint távszemély, gyors). Túloldalt meg a rendező... Elég szűkös vágányzat, s mi volt itt, mikor még nem volt meg az elkerülő (amire ki-be járni csak kitérőzve lehet... avagy egyenesbe, de akkor meg minden helytelenbe megy vagy egyvágányozik... Igaz, eredendően Kunfa-Kuliszár irányába ott volt Búrpuszta, s Róna- külső, s egyébként sem végállomásoztak Rónán (a Középamál Vasutaknak csak egy kis közbenső megállás volt, valami enyhe iparforgalommal (a gázgyárat történetesen felesbe szollgálták ki- ezért is van két vágány Külső fele... Az egyesítés után szűkölködtek, majd megépítették a kerülőt, előbb "Helyi állomás"-ról két vágányt vezettek Kama-Rahmány fele, majd Vasary-elágazás és Helyi közt fölbontották a második vágányt... Persze történtek még itt egyébb jelentős földmunkák is...
XVIII.: Miután ellenvonataink (holmi csigatápos teher, s mögötte egy Szelesbészkényszöllős- Kunfa csörgőszemély betámolygott, utóbbit lásd az ötön...
XIX.: Róna-alsó. Ami megáll Helyin, és erre megy tovább, az megáll itt. Más nem. De a város központjában van.
XX.: Bürg-Ótető, Bürg-Ótető állomás...
XXI.: és Kamak-Rahmány.
XXII.: Zetor háromkocsis személlyel (BDbh+By+Ax...), gigant tizenkétkocsis gyorssal.
XXIII.: A gyors kivár, lévén Kamak-Rahmány s Gulya-Meszesurány közt csak egy vágány. (A másik vágány Szelesbészkényszöllős fele vezeti a forgalmat...)
XXIV.: Gyorsok ha kereszteznek...
XXV.: Menesztés 1.
XXVI.: Menesztés 2.
XXVII.: Menesztés 3.
XXVIII.: Kamak-Rahmány állomás előtt végállomásozik a Kamki lóvasút. Csomagkiváltás után tehát szállásunkig lóvontoztunk... XXIX.: Lóvonatunk végigkocogott Kamakig az országúton, majd átvágott Kamak főterén, s a Subrica-patak mentén Jurcsik malomig, majd tovább Muharos határáig. Szállásunk mi a kamaki Malom-tó melett, egy turistaszállóban vetük ki. A malom tehetősebb szállóvendégekre várt. Egyébként a lóvonat lovait a malom istálllóiból állítják ki.- A kocsik (számszerint négy) pedig a malom udvarán éjszakáznak. (ld. a képen...)
XXX.: Íme a túristaszáló... Egy Vb-nek bizony nem megvetendő...
XXXI.: A bejárást megkezdjük! Hissz fiatal még a délután, tizenhét órát jelez még csupán a rádió... Először is hát Kamaki tavak állomás... az első vágány folytatása befordul a malom udvarába, a másodiké pedig kimegy Muharos határáig... Képünk egy vonatkeresztezést ábrázol.
XXXII.: Kissé odábbról, láthatjuk, mint menesztik a ***számú lóvonatot. A szolgálatot általános iskolások látják el... privát gyv?
XXXIII.: Egy kis futásnak hála, s elkaphatjuk a lóvonatot a bejárati jelzőnél. Villamos védjelző sem sok szolgál már...
XXXIV.: vasútállomás felől érkező lóvonat Malom-tó mellett.
XXXV.: Kissé odább, immár a Subrica partján.
XXXVI.: Erdőből nagyközségbe érünk (Kamak- faluszél mh). - Nagyközség, de persze Ótető a meghatározó errefele.
XXXVII.: Kamak, főtér. Háttérben a róm. kat. templom,
XXXVIII.: most meg a ref..
XXXIX.: Árokparton, virágok közt... Bem utca mh.
XXXX.: KAC állomás fele... Háromfogalmú alak előjelző- egy kar, itt bezon kitérőztetés lessz...
XXXXI.: KAC, avagy Kamaki Athleticai Club állomás, de miért nincsenek kijárati jelzők? Hétvégi személyforgalmához illő komoly utasváróval rendelkezik, hol vendéglátóipari üzemegység is a várakozók részére áll.
XXXXII.: Lóvonat a pusztaság közepén.
XXXXIII.: most csak egy kétfogalmú alak előjelző fogad minket...
XXXXIV.: De hisz ez nem bejárat, csak egy fedezőjelző...
XXXXV.: Mindegy, most már újra itt vagyunk az országút mentén... (Termelőszövetkezet mh.).
XXXXVI.: Akkor hát... Alapvatően ugyebár volt a TSz iparvágánya, egészen Kamak-Rahmány vasútállomástól a TSz-ig (ld a kép hátterében). Majd a nyolcvanas években gondolt egyet az önkormányzat, s megépítette az úttörő-lovasvasutat TSZ-kiágazástól Malomig (sínanyag gyanánt bevállt az egykori Szelesbészkényszöllős-Sehény vonal bontásakor eladott könnyűsín...). Innentől kezdve a vasútállomástól Malomig önkormányzati tulajdonú, TSz-lovakkal fogatolt járművek bonyolították le a helyi közlekedést. A kereskedelmi ügyleteket a hajtó bonyolította (felnőt dolgozó), míg az állomási szolgálatot pajtások látták el (telefónia- távközlést is kiépítettek). Aztán a kilencvenes évek elejére a TSz felmondta a lovakat (a kocsik maradhattak), egy ideig a vasúton a szolgálat szünetelt, majd a Malom tulajdonosa, beindítván a lovas-vendéglátást, szerződést kötött az önkormányzattal a lófogat biztosításáról. Mást nem tehetett. A Malmot ugyanis csak gyalog, avagy a lóvasúton lehet megközelíteni... -A lóvasút ekkoriban TSz, ill Kamak tulajdonú pályákon, Kamak tulajdonú járművekkel, Malom tulajdonú vonóeszközökkel üzemelt. Majd a kilencvenes évek második felében Muharos önkormányzata vonalhosszabbítást kezdeményezett. Ekkor elbontották a malomi hurkot, megépítették a mai "Malom" állomást, s meghosszabbították vagy 3km-el az amúgy 5km hosszú vonalat. Muharoson hurokvégállomás épült- de erről majd holnap... És a TSz kisvasútjáról még csak képet sem közlök.
XXXXVII.: In den Ziel Lineal! Az a bejárati jelzőcske bizony, már Kamak-Rahmány vasútállomásának közeledtét hirdeti, addig is, egy előjelző.
XXXXVIII.: Kamak-Rahány vasútállomás előtt egyszer ma már jártunk. Tehát, balkéz fele az iparvágány bekanyarodik a vasútállomásra, s első vágányként folytatódik, jobbra a forgalmi iroda, míg a vágány, mely egyenest halad előre,
XXXXIX.: a lóvasút hurokvégállomásában ér véget- avagy kanyarszik vissza önnönmagába...
L.: Már csak egy zetor hiányzik a képről... Merthogy a szerencsétlen Kamak-Rahmányi tartalékos zetor elvisz ugye napjában három fordulóra három személykocsit Szelesbészkényszöllősre, lebonyolít egy tolatósterhet ugyanoda (igaz, beviszi Róna-rendezőig), mialatt még bemegy a TSz be ipartkiszolgálni... A menetrendről pedig leolvasható, hogy lóvonat indul minden fél s egész órában, hajnali négytől este tízig (no jó, négytől hatig, s nyolctól tízig csak óránkint- akkor ugyebár már nincs állomási szolgálat...
LI.: változatok lóvasúti járművekre Nr.1, opusz 2. A járművek házi építésűek (még az 1982. évből...), a tengelyeket elbontott teherkocsikból szerezték. Lévén a vonal mindkét végén hurokvágány, a járművek egyirányúak...
LII.: Ez pedig már a tizenöt évvel későbbi modell. A szekrény kissé alacsonyabb (illettve szélesebb is), illetve kétirányú. A tengelyeket két ex MAÁV-pft Bz kocsiból szerezték, a kasznikból túristaszálló lett. Ez a két kocsi egyébként Muharos tulajdona...
VÉGE! |