Tartalom
VB Club 12
 
Közérdekű Információk
 
Tudtad-e ...

...hogy még működik a honlap?

 
Irkák
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Képzelt képriport egy képzelt országból
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Impresszum

A VB Club 12 hivatalos honlapja. Szerkesztők: Farkas Balázs, Nagy Gergely Józsi E-mail : vbclub@citromail.hu

 
36

V1
Milyen volt bojlersége?

 Milyen volt régente? Kérdezte tőlem Szobi Dániel úr, midőn nyugtázta augusztusi hónaplopásomat. Megkért, írjak a Sóti Közlöny számára a régi Magyaramáliáról, legalábbis amiről emlékem van. Mindezzel csak annyi a probléma, hogy idén junius közepétől tartózkodok huzamosabb ideje Magyaramália kies tájain. Ezelőtt csupán kétszer jártam erre. Először 1991 karácsonyán, négyévesen, másodszorra 2002 juliusában. Mindkétszer magyaramáliába emigrált anyai nagybácsikám, Éol Ervin, a világhíres muzsikus látott vendégül Dvorzsák utcai lakásán (lakás, kilátással Cifrarévre...). Persze, most, itt csak VB-témájú emlékeimet jegyzem le, egyebeket a nagyrabecsült olvasó már bizonyosan olvasta a Sóti Közlöny ezévi Szeptember 14-i számában (Kajói Ferike kalandozásai Magyaramáliában, 1; második rész majd talán ezév, 20006 szeptember 21-én jelenik meg).
 Nagybátyám hagyatékát családi barátaink, Branhauberék számolták fel, illetve őrizték meg a családunkhoz kapcsolódó, illetve VB-szeti darabjait (lévén mind nagybátyám, mind a Branhauber család férfitagjai VB-k). Az ebből előkerült fényképek közt találtam néhányat, mi a most felidézendő emlékeimhez kapcsolható.
 Először tehát érkezék Magyaramáliába 1991 december 21-én. Az utazás persze akkoriban is körülbelül ugyanannyi időt tett ki, mint ma, mikor junius második felében megérkeztem, jó három napot tehát. Az első nap ugye elmegy a krakkói vízum- és menetjegy beszerzésére, míg a maradék kettő pedig a tényleges utazásra fordítódik. A jó háromnapos vonatút persze szokatlan volt számomra- először izgalmas (mi az hogy hálókocsi?) de a vége fele kisé unalmassá kezdett volna válni, hacsak nincs velem a családi társaság. Ezt második (immáron egyedül megtett utam során már a kezdő VB lelkesedésével, s mindenféle Guttenbergersternekkel igyekeztem pótolni).
 Bármily nevezetes ember is volt nagybátyám, azért Cifraréven a kedvéér sem állt meg a nemzetközi express (bármennyire is szerette volna- végül is volna benne ráció- de erről egyszer már írtam...), így Nyugatiban várt minket. Aztán minden valószínűség szerint a kettes villamossal mentünk Vörös Sün-ig.
I.: Nagybátyám 2000-es képén FM+Ep-k sikoltoznak a február 17-i hóban a Vörös Sün előtt.
 F kocsival utaztunk, s számomra, visszaemlékezve, egy kicsit szokatlannak tűntek. Nem csak a téli hamonika- és külön peron-utastér ajtók okán, hanem mert belülről úgy nézett ki, mint a pesti fapados villamos, csak épp olyan székekkel, mint amik a szélső kocsikban voltak. Megérkeztünk másnapján kissé bejártuk a várost, hóesésben, merthogy Fiktovban a téllel (néha már karácsonykor) erős havazás jár. A villamosvégállomások közül azokra, hol nem volt állandó pihenő-váró (avagy ezek fűtetlenek voltak) kitolták a favázas kocsikat- mint remélhetőleg az idei télen is teszik majd.
II.: Itt bizony már tényleg nem fotózhatom a 12-es fűtő D-t. Kádárdüllő sorompó.
III.: Ehez bizony hajnalban kellett kelni: a 2017-es G tolja Délgyártelepi hurokba a 11-es Df-t. De még csak Cifrarévet tart (minden fotós saját utcájában keressen)...
IV.: Simonyi téren lopja az áramot numeró 4.
 Persze a végekre nem nagyon sétáltunk, csak épp megtekintetük a nevezeteségeket, a belvárost, a Szécheny- s Kosztolányi utakat, nomeg a havas szt Orbán kápolnát és környékét, persze ezt EM-el tettük meg.
V.: Mesés. Ha nem emlékeznék rá el se hinném... Csak az a kár, hogy a kápolnának vagy csak tornya látszik,
VI.: vagy még annyi sem, s megelégszünk a szoborral.
Aztán másnap, december 23-án, nagybátyám elvitte négyéves unokaöcsikéjét vébülni. Merthogy az milyen jó dolog (három dolog érdekelte a legerősebben: irodalom, zene, vasút, sat sót.)- nomeg addig szüleim bevásárolhattak karácsonyra (fát és ajándékokat is). Emlékszem, reggel viszonylag korán kellett kelnem, s az utcákon még furcsa szerzetek, szürke villamoskocsik, elejükön cirokseprűvel szaladgáltak (Arra, hogy ilyet Budapesten is láthattam volna, elég anyit felelnem: még négy éves sem voltam, mit keresstem volna hát az utcákon téli hajnalokkor?). De én mindezt a villamosból láttam, merthogy a ketessel (2A vasárnaponta már akkor sem járt) Vörös Süntől Keletiig utaztunk. Ott Branhauberékkel találkoztunk. Imrével, korunknálfogva viszonylag gyorsan összebarátkoztunk, lévén csak mi ketten négy-öt évesek, s a többi hárman meg felnőttek.
VII.: Nagybátyám fényképe talán megidézi a korai kilencvenes évek Keletijét, mikor a tájékoztatás még táblág s kapusok segítségével történt, s nem voltak még fedezőjelzők a csonkák végén (lévén akkortájt még alakjezős Fiktov- Keleti, mint az köztudott). A járműpark ránézésre nem változott sokat. Csak a Bükköndi gyors azóta már nem böbézik. S még nem jött néhanapján egy-két gyors cickánnyal.
VIII.: Utunk Ürgészig tartott, a felnőttek az Állomás téri presszóban forraltboroztak, mi valami teának csúfolt forróvizet kaptunk. Ha a fagy nem is enyhült, de a havazás elállt. Ezelőtt persze még nem lehetett kihagyni, amint kitérőzve kihalad a szilisgyors.
IX.: Ürgészvárának romjaitól tiszta légkör esetén könnyedén el lehet látni Sinafásig. De mi az a gőzpamacs? Biztosan nem gőzmozdony, hiszen láttam, hogy a sínek felett végig ott a póráz, s annyit már tudtam, hogy a gőzös azt nem szereti. Mindegy, valamiért bácsiinknak nagy nyugtalanságot okozott. Nem tudták eldönteni, hova is volna érdemes kisétálniuk. De miért is?
X.: Végül is a volt Reptér oldalábal állapodtak meg. Minket lenhagytak a forgalmi irodában. Mint holmi podgyászt... (Nagybátyám képén mi, mint két vasutas. Imre fején a sapka s a felnőt egyenruha (nó jó, csak a zubbony), kezemben a tárcsa) A forgalistabácsi kedves volt, mindkettőnknek adott teát, majd miután az asztalába épített mindenféle lámpák egyike végképp elhalványodott, s megszóllalt egy csengő, szólt hogy menjünk ki vele. Ekkor csapott meg a mozdony szele. Merthogy V52-010 robogott át hatvannal az állomás második vágányán, egy könnyebb tehrvonattal.
IX.: Ürgész állomás második vágányán tehervonat halad (V52-010), Éol Ervin nagybátyám fényképén. A gép orra előtt ott vagyok, mellettem Imre, nomeg a forgalmista. (Jó szem kell hozzá, az kétségtelen...)
X.: Ürgészen azután vártunk egy személyvonatot. Az, villamosított pályán teljesen logikusan- egy dupla piroska volt, tíz kocsival. Fór fele útközben kérdésemre (most akkor az milyen mozdony volt, mert annyit én is tudok, hogy a gőzös füstöl, s füstje igen illatos) Branhauber Miklós bácsi (Imre nagyapja) elmesélte, hogy van szeneskályha, s van villanybojler. Utóbbi gőzös a villanybojlerek családjába tartozik, s áramszedője van, mint egy rendes villanymozdonynak illik- nézzem majd meg.    XI.: Fór állomás, itt ismételten vártuk a Hruscsov bácsit (mert mint megtudtam, így hívják). Az időt addig is a hellyi vendéglőben mulattuk, illetve kilátogattunk a
XII.: kisvasúti végálllomáshoz. Itt azonban nem volt gőzös (picit lelohasztott- mi az, hogy karácsonykor nem gőzös viszi a kisvonatot? Mért az a csúnya piros mozdonyka? (értsd ezalatt az Mk49-et). Hiszen még a nagyvonatot is gőzös viszi hacsak  villanygőzös is. A meseszépség megcsúfításának éreztem.
XIII.: Akkoriban nem értettem, a bácsik miért is akarták mindenképpen ezzel vízdaruval az előtérben lekapni V52-010-et? Azóta persze már hallottam V52-003 (ex 520,052) 89 júliusi balesetéről (a bojlervasút fekete pénteke) (a Gáz-oil egyik fő motívuma ez...). A kép készítése után kiderült, Hruscsovbácsi vagy negyed óráig Fór álomás vendégszeretetét fogja élvezni.
XIV.: késett Balassy exspress halad kifele Fór állomásáról. V63-041 viszi (mázlista, ha nem késnek egy órát a futópróbájával...), de máskor álítólag vitte V52-es is
XV.: Állítólag? Ex Balassy Menyétvár Bebekkút után a viadukton, V52-007 a vonóerő. Igaz, csak Géc-Héthegyig vitte, ott már átvette egy szili (Mudzsákegyházon fekvemaradt a gigant). De ez egy '90 nyári kép.
XVI.: Azért eddig az ívig kigyalogolni sem lehetett könnyű a térdig érő hóban (plussz, amit az ekemenetek leszórtak). Előbb Fiktovra a fentnevezett gyors,
XVII.: majd később Fór irányából Hruscsovbácsi tiszteleg nagybátyám objektíve előtt.
 Siettek is vissza. Szegények, csupa víz, jég, hó voltak, mi meg a főnökiben szürcsöltük a gőzölgő teát (víz hármaspontja...). Persze, a bácsik is kaptak, amint visszatértek. Ők visszatértek, de a piroskák nem. (Péterivarsány elküldte inkább az egyiket Kunfafele, Merthogy arra fekvemaradt egy kettősböbe, a másikat meg Sehénynek, rendes fordába.). Helyettük kapott a külső harmincas egy átokfiátot, két Bh-val. 5 Bx helyet! (No jó, az első három kocsit továbi kettő követte...)
XVIII.: Bavill 501 Fór hármon, megete két Bh.
XIX.: Fentiek Morvabóly külsőn. Ez a forgalmi kitérő hangulat kissé a Baltont juttatja eszembe...
XX.: Bavill 502, Valahol Morvabóly Görgey utcáján. Ezeket is a paréjról (ezer bocsánat- szabadtéri járműkiállításról halászták elő, s tették provizórikusan újra "közlkedő"képessé. S hogy milyen volt bennük utazni? Mert persze meglett mondva, hogy illyennel sem fogok utazni sohamár. Enyhe tévedés. Épp csak tíz év...
XXI.: Egy újabb szilis gyors, a főutcán.
XXII.: S a V52-es újra tehervonattal.
A Görgey utcán persze volt játékbolt, s a kirakatában az elmaradhatatlan karácsonyi villanyvonatocska. Ah, mit is ér ez az igazihoz képest? Majd megint az elmaradhatatlan forró védőital következett, most az állomás előtti piacon. Aztán rendíthetetlen fagyosszentjeink a rendelkezővel folytatott tárgyalásaik után- melyek eredményeiképpen kiderült, hogy Sinafáson a gyors előzni fogja a terhet s oda még épp kiérünk a személlyel,- megvártuk az első személyt.
XXIII.: Az első átokfiat előbb Morvabóly,
XXIV.: majd Sinafás második vágányán.
XXV.: Itt nem volt kegyelem, mi is fagyosszentekké lettünk avatva, míg az országút sorompójánál lekaptuk előbb az első,
XXVI, majd tól a második átokfiatot.
Ekkor szólt a forgalmi szolgálattevő (a hangoson!), hogy ne aggódjunk, a gyors vagy harminc percet késik. De erről nem kell tudni, a terhet majd így is megfogják nekünk. Így tovább törvén utonkat a hóban (no jó, inkább a műúton mentünk) kijutottunk egy szép nyagy ívhez, a semmi közepén. Különösebb látnivaló nem volt, csak úgy jó fél kilóméterre egy algút.
XXVII.: Alagút, ha mondom. Most épp egy gőzfelhő száll ki belőle,
XXVIII.: majd V52-010.
XXIX.: Ezt hívnák úgy hogy fotószerencse? Egy teher el, egy ikarusz meg közeleg...
XXX.: A fotós igazi szerencséje. Kisvártatva újabb ikarusz, állomás fele!
XXXI.: És lőn. Sinafás állomás harmadik vágányán ott gőzöl V52-010. Vár (tessék megnézni, tényleg látszik Ürgészvára),
XXXII.: vár.
XXXIII.: és csak vár. Addig legalább egy gyors csoportfotó a gőzössel (hála a váltókezelőnek...),
XXXIV.: Életem első (s sokáig utolsó) vonatos képe. Olyan is. Balszélen nagybátyám, középütt Baranhauber Miklós, jobbszéllt Branhauber Károly.
XXXV.: A két kis masiniszta... Aki mégegyszer megkérdezi, hogy egy villanygépen mit keres a szeneslapát... (tokomoh)
XXXVI.: És megérkezett a késett gyors, doppel-giganttal (V63-015, V63-037). Az első kocsi igazgatósági termeskocsi, úgy tessék nézni a képet, hogy a Cseperkei tavi kormányüdülőhöz rendszeresen közlekedő kormányzati különvonatokba is be szokták sorozni! (Igazándiból Péterivarsány Árpádfalu- Margitfalu deltájának egyetlen rendszeres látogatója. Meg néhanapján egy-kettő teher.      
Az út innentől egy szokásos vonatút volt (az átlagosnál több Vb-vel), s végre eljutottam a legendás Lóvárra (merthogy a vonatok vagy Lóvárból érkeztek, vagy Lóvárig közlekedtek...). Az állomás
XXXVII.: feldíszítve fogadta az érkezőket (igaz, volt egypár gyásszalalag is).
A melegítőt itt az állomáson mérték a megjelenteknek, s az állomás előtti téren még nem volt villamos. Arra még vagy egy évet kellett várni.
XXXVIII.: Bácsikám valamit már tudhatott, mikor elkészítete ezt a képet a karácsonyelőtti Állomás térről. Mint már mondtam, villamosnak se híre, se hamva.
XXXIX.: De csitt, Hruscsovbácsi jön. Lóvár terhen lejár a vonatjáról,
XXXX.: legelőbb is megáll a megjelente előtt, majd okos bácsik szónokolni kezdenek... (annyira nem is. Állítólag az akkori vezérigazgató csak annyit mondott, hogy egyik szem sír, a másik meg nevet...)
XXXXI.: De addig is, Ukránamáliából érkezik egy újabb teher,
XXXXII.: Valamiért személy-négyen leakad a gépe-
XXXXIII.: S rájár a teheren állóra. (Nem a lóvári ál-lóra gondolok, minek legendájából eredeztetik Krahács megye székhelyének nevét...).
XXXXIV.: Ukrán gép teherrel el, el!
XXXXV.: Gigant teherre fel, teherre fel (V63-037, ki idáig előfogatolta a gyorsot)!
XXXXVI.: Az utolsó előtti pillanat. Az állomásfőnök! (Tessék megfigyelni a karszallagot!) sárga zászlóval megindul a gép fele.
XXXXVII.: Villanybojler "szerkocsi" (trafó, s szellőzője...) felől. Gigantikus látvány. Háttérben gigant, az utód.
XXXXVIII.: Az utolsó Magyaramáliai gőzös felénk közeledve kihúz a fűtőház előtti csonkára.
XXXXIX.: Utolsó gőzölés
L.: Búcsúsíp...
LI.: Szedőt le!
Majd az állomási s szakszolgálati dolgozók, kijáratván a gigant terhét, gyorsan szakaszolták az állomást, elbontották a csonkát a hálózattal összaekötő felsővezetékket, s csupán egy két oszlopnyit hagyak meg, közvetlenül a gép felett.
LII.: A fűtőház dolgozói álltal elhelyezett réztábla: "V52-010 1991 DEC.23-i leállításával a MAÁV hálózatán végetért a gőzöskorszak." Ezután már csak tartalék vízmelegítőként dolgoztatták. Csak taralék, hiszen F52-04-nek (sokkal) jobb a kazánja, mint F52-10-nek.
Végetért. S elkezdődött vele VB-korszakom.
VÉGE!    

 
Pontos idő
 
Naptár a 2016-2017. évi menetrendi időszakra
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Weit und Breit - Élménybeszámoló
 
Mese egy vasútról
 
Irodalom
 
Kiemelt linkek

A VBClub további képei:

http://indafoto.hu/vbclub/
collections

A MÁV honlapja:

www.mav.hu

A MÁV-Start Zrt. honlapja: 

www.mav-start.hu

A MÁV-Cargo honlapja:

www.mavcargo.hu

A BKV Zrt. hivatalos honlaja:

www.bkv.hu

A Fővinform honlapja: 

www.fovinform.hu

Az Országos Meteorológiai Szolgálat honlapja: 

www.met.hu

A Közlekedési Múzeum honlapja:

www.km.iif.hu

 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Tartalom

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre