Képzeljünk el egy országot. Saját vasúttal (MAÁV), és a városokban saját villamosokkal. Tegyünk itt egy nagy kirándulást, és fotózgassunk össze mindent. Írjuk meg hozzá a képalárírásokat, és mikor felténnénk őket a honlapra, töröljük le véletlenül a képeket. Ami pedig megmaradt:
Magyaramál1
1= Fiktov- Nyugati,- Cifrarév,- Fiktov- Ferenctelep,- Pirokszöllős,- Földesháza,- Kálmán- Újszállás,- Veresc; avagy első napom Magyar-Amáliában
Este érkeztünk Magyar-Amáliába, az utolsó határátmenettel ami aznap Brwos-ból Verescre ment. Inkább volt kedvem magyar szót hallani, mint megszállni a méltán- híres brwosi határcsárdában (az igazságoz azonban az is hozzátartozik, hogy a vacsorát éttermében fogyasztottam el).
I.: Első magyaramáliai képem! ( A határőr vonatunk elhaladása után becsukta a "határkaput", majd másnap hajnali 3-ig aludni tért... ).
II.: Ulti (mármint szerbektől ultin elnyert ezüstnyíl) Veresc III. vágányán, mellette a másodikon a 8 holnap hajnali szerelvénye várja a munkát. Széép- szép... I és II keskeny, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII normálnyomtávolságúak, I, IV és v az átmenő fővágányok.
III.: Ez már másnap hajnal! Mk48-2012 rájár a három Bax-ra .
IV.: A kisvonat ( 31810 ) átvág a versci főtéren.
V.: Éles kanyar (egy frászt kanyar! ív!)
VI.: végigdözög a Kalina Pál úton,
VII.: majd Tóth Rozi néni, és Hlasek Pista bácsi kertje közt, a düllőút mellet cammog Kapástanyán ( hétvégénként odáig menek ki a gőzvontatású nosztalgiavonatok ) át Bölényesig ( három óra múlva majd meg is érkezik...).
VIII.: veresc állomás V. vágányára szili inga érkezik.
IX.: amivel továbugrottunk Kálmán- Újszállásra. ( A csomagokat, bőröndöket, batyukat, stb.-ket küldeményként föladtuk Verescen. Fiktov- Ferenctelepen majd leszedik, s majd ha megérkezünk, átvesszükk.- Kényelmesebb mint a légiközlekedés! ). Alighogy megálltunk a második-bén, berobogott a háromra a 12-es gyík, a Sántha- Bóllya gyors ( 722 ) hat kocsijával.
X.: Öt-án menesztik a 214-es gőtét ( pár hónap- és az FKV is csatasrorba állítja a Bamot 600voltos- dízeles "tesóját" a Bavissmot-ot ( már becenevük is megvan: lengyelkocsi,- hiszen Nowkrikw váro álltal felmondott kocsikat vette meg az FKV- de erről majd máshol). Irány Sántha! (mármint Bamot 214-nek) ( Érdekes a Sánthai vasút története is! Az idők folyamán történt itt egykét államközi terület- cserebere, végül sikerült elérni hogy a Bilinye- kálmán- Újszállás- Nemesdög vasútvonal csekéj 40 kilóméterét 3 szor vágta át valamilyen országhatárt. Kálmánújszállás és Mikesocov ( Szlovák- Amália) közt új határvasutat (a két állomás közt csak nemzetközi forgalom van- részben kishatár. Egyébként pedig ez Szlovák-, és Lengyel- Amália egyik legfontosabb összeköttetése ( másrészt a volt Nemesdögi vasúton keresztül is próbálták összekötögetni egymást.). A MAÁV részben hálózati okokból, részben Sántha város többszöri kérésének köszönhetően Sántha és OH között fölbontotta a vasutat (illetve Sántha és Vicsestát közt villamost vezettek a sínekre, Kásd, Zsüjtör: MAÁVAUT járatot kaptak. ).
XI.: Nagyrészt ennek köszöhető hogy megépült Kálmán-Úszállás Új állomása ( Szinte szolnok!- csak kevesebb- és "osztott" a peronosvágánya., nomeg a rendező is kissebb egy hangyányit,- de a felvételi épület szinte ugyanojan). A fiktovi gyors szilijével, háttérben a fentjelzet felvételi épület. A történethez hozzátartozik még, hogy ezek után Sántha és Kálmánszállás ( a régebbi Kállmán- Újszállás) közt félörás követési idővel fordulnak az ingák, vagy közvetlen gyorsvonatok Fiktovra, Ulkára, Saródon keresztü pélesre (gyorsból persze csak napi öt-öt pár van).
XII.: Nem igaz, hogy a budapesti combino a világ leghosszabb villamosa! A Kálmán- Újszállási ennél három modullal hosszabb ( más kérdés, hogy mivel a "városka" utazási igényeit kielégíti a Kállmászállás MAÁV- Kállmánújszálás- Kállmánszálás faluszél keskennymközű vasút, és a Moholyváros- ( =alvég )- Kállmán- Újszállás MAÁV közti buszpótló (!) villamos (össz járműállománya 4 kéttengelyes, ex Sánthai favázas motorkocsi); a "hipergilisztát" "kiterítették" a vasútállomás elé, többletajtókat vágattak rá, majd beleköltöztették a helyi piacot.
XIII.: A "KÚVV 2" Az állomás előtti hurokban ( a Kállmán-Újszállási Villamos Vasút egyetlen járműfordítási lehetősége! ).
XIV.: villamos döcög a Tóth Árpád utcában-
XV.: valaki leinti, fölszáll-
XVI.: befordul a Léda utcába-
XVII.: döcög az Ady Endre úton-
XVIII.: főtér: keresztezi a kisvasutat ( a sarkon ott a kocsiszín, illetve az egyvágányos villamos kitérője ( a kocsiszini összekötővágány ))
XIX.: Moholy város- LechnerÖdön tér- végállomás (azaz egy vágányzáró bak az egyvágány végén).
XX.: Főtér, a kocsiszín dolgozói járműparádét rögönöztek a kedvünkért: "KUVV 5" ( A normálnyomközű C50-es) elővonnszolja a kocsiszíből "KUVV 3"-ast, 4-est, közben 2 keresztez 1-el. Csekéj két kilóméteres villamos. Hogy miért? 1987-ben a Plohármegyei Autóbuszüzem (PAÜ) elutasította (jobbanmondva magas áron-, és ritkán vállalta volna) a vasútállomást, és Moholyvárost a Főtérrel összekötő járatot. Végül az 1991-es "közforgalmú közlekedési támogatások módosítása" adot lehetőséget a megoldásra. Az 1978ban, a Kállmánszállás- Bacsuta, Kállmánszállás- Pikemajor közti vonalfellszámoláskor feladatát vesztett, majd eladogatott, összesen 10 darab, ex Sánthai favázas ( a keskenynyomközű pályára forgóvázasított) kocsi közül 2-t ikerként, eredeti elektromos berendezéseikkel ( a villamosokat uolsó forgalmi állapotukban kapta meg a kisvasút- a berendezéseket leszerelték, behányták egy "sufniba", majd elfeledkeztek róluk- így csak föl kellet újítani őket!) "nosztalgiavillamosként" átadtak Sánthának (Sántha nem tartogatott csa-úgy muzeális célú járműveket... ). Cserébe az SKV (Sánthai Közlekedési Vállalat ) biztosította az elektroms berendezéseket ahoz, hogy négy darab kocsit napi forgalomban való részvételre alkalmassá tegyenek ( a vasúti pályát, és a felsővezetéket Kálmán- újszállás önkormányzata építette, az elhasznált elektromos áram díját, különböző engedményekért cserébe a MAÁV fizeti (gyakorlatilag a Kállmán- Újszállási alállomáson belül van egy 600V egyenáramos részleg. Az eredmény: 2km hosszú pálya, 20 percenkénti követési idő.
XXI.: Villamos után kisvasút! C50+Bak+Bak, Fő tér.
XXII.: József Attila utcán zakatolnak-
XXIII.: majd az utolsó ház tán elkanyarodnak a műútttól.
XXIV.: Megálnak Bonifácz tanyánál-
XXV.: körüljárnak.
XXVI.: Hiszen Kállmánszállásnál a helyi sportközpont ( faluszéli fotballpálya) mellett elvágták a pályát, körüljárási lehetőség nem volt (egy kitérője volt a Bacsutai vonalnak a falu tulsó végén). Egyébként 1978-ig itt ágazott ketté a Bacsutai, és Pikemajori vonal.
XXVII.: Az egykori őrház a mai napig megvan, ma a Sportközpont gondokának otthona ( persze kibővítve).
XXVIII.: a kisvasút másik végállomása: Kállmánszállás állomás.
XXIX.: Óállomás: pupos jön személlyel (3 Bhv) Bölényesből,-
XXX.: megvárja ellenvonatát ( a Sánthai gőteingák végállomása Óállomás).
XXXI.: Púpos sánthára el, mellette tehevonatot hoz át Mikesocovról egy szlovák gép (a Mikesocovi vonalat még az átépítés előtt,- így "óállomásról" építeték. Az átípétéskor a pálya úly bevezetést kapott, Ó-állomással pedig egy deltával kötötték össze (az "1" es felet hidat építettek (legalább annyival lehet rajta menni, mint az Angyalföld és Angyalföld- elág. között... ).
XXXII.: szergely ( a dromedárok Bajnán, Saródon vannak! ) áll ki az ófűtőházból- jelenleg a Kálmán- Újszállási Vontatási Főnökség dízeleinek, illetve muzeális járműveinek ad helyet (A MAÁV-nak nincs "FÜSTI-parkja", a járműmegőrzés, bemutatás igazgatóságonként, vontatási főnökségenként történik).
XXXIII.: és átveszi szlovák kollégájától (történetesen az is szergely ) a terhet.
XXXIV.: Emlegetett dromedár megjelenik! M60-121 terhet hoz, amit majd a szlovák vissz visssza.
XXXV.: Elég volt Kálmán újszállásból! Gőtével el! Átszállás az első Fiktovi gyorsra...
XXXVI.: Leszállás Pirokszöllősön, napozó gőték (Új-Bölcsérre, Mikodra) , szilis ingák (Fiktov-nyugatiba), Újbölcsérről Bölényesre igyekvő csörgős gyors, gigantos nemzetközik. Ezek várhatók a követkző képeken...
XXXVII.: ezek a szilik.
XXXVIII.: ezek meg a csörgő meg a gigant.
XXXIX.: Az egyikk szili inga beáll az átmenő négyre, mi meg fölszállunk rá.
XXXX.: Abanovográg- leszállás! kevesebb mint tíz kilóméterre vagyunk fiktov- ferenctelep bejárati jelzőitől!
XXXXI.: Innentől kezdve egészen Ferenctelepig erősen lejt a pálya ( Csacsinszky lejtő )- a tehervonatokat vagy megosztják ( Ferenctelep/ Déli-gyártelep cél-lal, vagy előfogattal látják el.
XXXXII.: Gigant a Balassy expresszel- a lejtőt megmászta, de mesze van még Lengyel- Amália!
XXXXIII.: Numró 1156 indul csörgőstül Béderre
XXXXIV.: Előfgatolás giganttal,
XXXXV.: és giganttal.
XXXXVI.: A pirokszöllősi inga is megmászta a lejtőt.
XXXXVII.: A fiktovi személy is befut- irány Fiktov- Ferenctelep!
XXXXVIII.: Fiktov- ferenctelep: villanygőte ( Bavill )- irány bölényes!
Ezután csomagjainkat kiváltottuk, így fényképezni nem tudtunk.
VÉGE!
|