Fiktov- 2. túra
A Csigadüllői hegypálya, és a Pollák Mihály utcai lóvasút
az első részben már jelzett hálózatmegújítás során előrelátatóan megszűntetésre kerül a 10-es villamos, Fiktov utosó 20 évének egyik ékköve! Ennek a sajnálatos (de nem éppen egetrengető) eseménynek közeledtét érezve vendéglátóm, Brahi (Branhauber Imre) társaságában, a délelőtti túra friss emlékével lábamban, bejártam eme kontinentális viszonylatot.
I.: Kezdjük az ásszal! 1518 A szent Orbán kápolna előtt. A Fiktov Trep-jobbart- Druska-balpart közti városrészeibe ( II. kerület) nyomul be a Sepres hegység egyik déli- keleti nyúlványa, a Szamál-hegy. Ennek legkeletibb területe Fiktov-Szegfűhalom városrésze. Ennek egy északi, lankás nyúlványa a "Csigadüllő" (régen nevezték Törökdüllőnek is, kifli alakja miatt). Szegfűhalom alsó harmadát kertes társasházak, villák-, Felső kettőharmadát pedig erdőfoltokkal tarkított szölők borítják (itt van a Zó- a csodák csodája is) . A szöllőkultúrához kapcsolódik a Szent Orbán- út, tér, és az ezeken található védett klasszicista Lakó (nyaraló) présházak, és az ugyancsak védett szent Orbán kápolna. A csigadüllőt 1980 tól építették be nagypanel-lakóteleppel (botcsánat- ez egy VB-számára könnyen félreéthető!), ami mostantól arról is híres, hogy itt töltöm a nyarat, míg kinyit a kollégium. A panelházak sávja, és a Mikod- Bölényes vasút töltéskönyöke közt pedig parkok, fasorok közt kertvárost építettek, társasházakkkal ( pl: Csiga utca ), kertes családi házakkal. Alakótelep kiszolgállására 1981ben (ama bizonyos Báthory úti vonalfelszedés idején! ) az addig A Ferenctelepi MAÁV állomást Pollányi Mihály utcán át elérő 1est a Lumumba útján (ma Erdős Pál út) át kivezették Csigadüllő lakótelepig. A felhagyott Pollányi Mihály utca jobbvágányán ( a ballra rászélesítették az utat..., illetve fásították ) A lakótelep és MAÁV Ferenctelep közt megindult a 10es. fordulóideje kerek 10 perc volt, így nm igényelt túl sok járművet. Mégis (vagy tán épp ezért) 4 darab EM jelü favázas kocsit jelöltek ki a forgalom ellátására (vélhetően az 1981-es év kaotikus állapotait próbálták előbb túlélni, illetve igyekeztek beszerezni 20 db G+ típusjelű motorkocsit, amivel leválthatták volna az EM-eket. Azonban a megrendelés a kis darabszám miatt kútbaugrott, így maradtak az EM-eket). Még 1981-ben kért a II.ker tanács egy Csiga utcai villamost. Az FKV 1982-ben átadta a kívánt szakaszt, s ráa a 10est vezette, aminek így külső végállomása Csigadüllő lakótelepről Szent Orbán kápolnára módosult. Az új végállomás műemlékjellegű környezetébe a favázas kocsi még illet is, a járműigén 4 ről 6 kocsira változott. ez azt eredményezte, hogy az FVK forgalomban tartotta (10 és 40 sz. vonalakon) 20 db még működőképest favázas motorkocsiját. A vállalat dolgozói további 20 éven keresztül ápolgatták sokak (a lakóknak is) kedvenceit. Azonban napjainkra sújosan túllépték azt az 60-70 éves életkort, amikor még megtehetik egy kocsi naponkénti, egészműszakba való kiadását. Az elkövetkező egy-két év járműállomány- korszerűsítésének első lépése a 20 darab EM selejtezése lesz. Az 1512; 1515; 1621; 1628 kocsik noszalgia célra működőképsen megtartva, további 6 kocsi bányánakk lesz félreállítva, 10 kocsit eladnak . A 10-es forgalmát járműhiány miatt előreláthatatlan ideig szüneteltetik. A csiga utca forgalmát esetleg A 201-as busszal vennék át ( az önkormányzat nem igényli, hiszen ez kerülőre kényszerítené a kadarkaiakat.
II.: 1518 elindul szent Orbán térről.
III.: a Kép a villamos végállomása meletti melvédről készült. Láthatjuk milyen magasan vagyunk MAÁV Ferenctelephez képest!
IV.: 1511 érkezik. Egyszrű, egyvágányos vonal, semmi kitérő, elegáns, 1920-as éveket idéző ütközőbak, 1925 ben épített, favázas, líraszedős villamos, ácsolt esőbeálló. Mint Hűvösvölgy, csak 25 évvel korábban építeették!.
V.: 1511, Csapodi Vera utca. Nem én tartom ferdén a gépem!- valóban lejt a pálya (Fiktov első és utolsó ilyen látványos emelkedőlye.)
VI.: 1518, Lánczos kornél utca. Itt már kezd vége lenni a ligetes, társasházas városrészek. Háttér már a Csigadüllő lakótelep.
VII.: a 10-es és 1-es csatlakozása ( 20 m erejéig kétvágányos a 10es)
IX.: 1518, Csaba utca.
X.: 1621, 1648+6009+1649, Csaba utca fa-acél-acél-acél. EM (méghozzá egy védett), Et (távos), Ep. Már csak egy "melósötös" hiányzik.
XI.: 1518, Pollányi Mihály utcából kanyarodik az Erdős Pál útra ( 1511 úgylátszik pihen).
XII.: 1621, Népszinház utca. a Pollányi Mihály út valamikor 1880 és 1920 közt épült ki. Eklektikus, szecessziós háztömbök váltják egymást,- az út szélén platánsor. Pletykák szerint a 10-esen hétvégénként nosztalgia kölekedés lesz ( A 4 EM-el, egy-egy újjáépített D-vel c-vel (villamos) A, B lóvasúti kocsikkal). lovak legyenek a patkójukon!
XIII.: favázasok egymás közt: 8600+8601 ( tartózkodó,- melegedő; utasváró- személypénztár ) 1621, 1511.
XIv.: a vonal végállomása jeleneg két csonkavágány. Az egyiknek folytatásában a már említett állókocsik állnak, a másikon az 1A hurokvégállomásába csatlakozik.
Xv.: Búcsúzóul: Pollányi Mihály utca platánjai alatt eltűnő 1621.
Végszó: nézzünk bizíakodva a jőbe! ( pletyka "házi G"-k legyártásáról!)
VÉGE!
|